Hrvatska vatrogasna zajednica je, u četvrtak 25.07.2019. godine, u suradnji s Ministarstvom gospodarstva, poduzetništva i obrta te Financijskom agencijom održala savjetovanje za vatrogasne organizacije u RH na temu „Obveze i primjene Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi (NN 94/18)“ na kojem je prisustvovalo preko 100 predstavnika vatrogasnih organizacija iz cijele Hrvatske.
Gđa. Maja Radišić Žuvanić iz Službe za digitalno gospodarstvo ispred Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta održala je predavanje u svezi s primjenom Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi te upoznala sudionike o zakonskim obvezama te tehničkim aspektom razmjene eRačuna sukladno EU normi. Prezentaciju možete preuzeti OVDJE.
Nakon predavanja o zakonu g. Viktor Obrol je, ispred Financijske agencije, održao prezentaciju kojom je objedinio zakonski i poslovno-tehnički aspekt elektroničkog računa u Hrvatskoj te upoznao sudionike s funkcionalnostima web aplikacije „eRačun za državu“ kao i FININ servis „e-Arhiva“. Prezentaciju možete preuzeti OVDJE.
Nakon održanih predavanja, predavači su odgovarali na mnoga pitanja sudionika, a najzanimljivija donosimo u nastavku:
Sve vatrogasne organizacije obvezne su znati da li su obveznici Zakona o javnoj nabavi (NN 120/16), a samim time i Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi.
Zakonom o javnoj nabavi i člankom 6. propisano je tko su javni naručitelji, a stavak 4. tog članka glasi:
„4) Tijela javnog prava su subjekti koji ispunjavaju sve sljedeće uvjete:
Sukladno navedenom, vatrogasne organizacije koje se financiraju u iznosu većem od 50% iz sredstava javnog naručitelja odnosno iz sredstava JL(R)S smatraju se javnim naručiteljima te samim time obveznici su primjene Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi.
To uključuje i dobrovoljna vatrogasna društva koja se financiraju putem nadležne vatrogasne zajednice grada/općine/područja.
Za slučajeve za koje Zakon o javnoj nabavi propisuje izuzeće ili su izvan primjene Zakona o javnoj nabavi, Zakon o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi se ne primjenjuje. Pojednostavljeno, za te isporuke i usluge nije potrebno izdavanje računa u elektroničkom obliku.
Evo nekoliko primjera:
Više o izuzećima možete pronaći u Zakonu o javnoj nabavi (članak 29. do članak 39.) ili u člancima iz stručnih časopisa koja su Vam dostupna na kraju.
Za većinu režijskih troškova se ne provodi postupak javne nabave pa samim time i niste obvezni zaprimati elektronički račun. Voda, komunalna naknada, HRT pretplata samo su neki troškovi koji nastaju prilikom poslovanja i gdje nemate mogućnost izbora drugog dobavljača. S druge strane telekomunikacijske usluge nudi nekoliko tvrtki te tu provodite postupak javne nabave i obvezni ste zaprimiti elektronički račun.
Dakle, potrebno je identificirati gdje se provodi postupak javne nabave te sukladno tome utvrditi hoćete li biti u obvezi za neke troškove poslovanja zaprimiti elektronički račun, a za druge ne.
Nije, jer se prilikom nabavke robe i/ili usluga koje se plaćaju gotovinom ili poslovnom karticom ne provodi postupak javne nabave odnosno izdavanje narudžbenice. Ukoliko bi se isto plaćalo transakcijskim računom, onda su u obvezi zaprimiti elektronički račun.
Jedino javni naručitelji proračunski korisnici su obvezni izabrati FINU kao svog informacijskog posrednika. Svi drugi javni naručitelji (JLRS i s njima povezana društva), sektorski naručitelji i gospodarski subjekti – dobavljači mogu birati bilo kojega informacijskog posrednika na tržištu unutar Republike Hrvatske.
Ne, osoba koja vodi knjigovodstvo mora imati jedino svoj digitalni certifikat, a sve vatrogasne organizacije daju punomoć toj osobi za zaprimanje i izdavanje elektroničkih računa.
Cijene FINA usluga za izdavanje i zaprimanje odnosno arhiviranje elektroničkih računa možete provjeriti putem prezentacije g. Obrola.
Sukladno Zakonu o računovodstvu i Općem poreznom zakonu obvezni ste čuvati račune i druge knjigovodstvene isprave najmanje u roku od 11 godina. Elektroničke račune možete čuvati putem nekog digitalnog servisa arhive (npr. e-Arhiv, Moj-eArhiv i sl.) ili pak na svom lokalnom računalu. Ukoliko se odlučite arhivirati elektroničke račune na svom lokalnom računalu, imajte u vidu da ste obvezni sačuvati i .xml i .pdf format elektroničkog računa kako bi ste mogli dokazati njegovu izvornost i vjerodostojnost. Naravno, treba voditi računa da se isto ne čuva samo na jednom računalu već je potrebno raditi i rezervne kopije istog kako ne bi ostali bez elektroničkih dokumenata u slučaju primjerice kvara računala.
U slučaju dodatnih pitanja u vezi samih obveza iz Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi, svoje upite možete poslati na e-mail: e-poslovanje@mingo.hr , a upite vezano uz web aplikaciju „e-Račun za državu“ pošaljite na: eracun.obveznici@fina.hr .
I za kraj, dostavljamo Vam nekoliko članaka i mišljenje koje bi Vam mogli biti od pomoći: